Securitas viert 90ste verjaardag én 25 jaar aanwezigheid in België

Diegem, 16 mei 2024 - Securitas, wereldleider in beveiligingsoplossingen, viert zijn 90ste verjaardag en 25 jaar aanwezigheid in België. Het bedrijf is vandaag een pionier in oplossingen die het hoogtechnologische met het menselijke combineren. Dankzij zijn geavanceerde beveiligingstechnologieën geldt Securitas als gewaardeerde partner van de grootste instellingen, bedrijven en organisaties, terwijl sterke menselijke waarden centraal blijven staan in alle activiteiten van het bedrijf.

De Securitas Groep werd in 1934 opgericht in Helsingborg, Zweden. De activiteiten van het bedrijf evolueerden doorheen de jaren van traditionele nachtbeveiliging tot de ontwikkeling van wereldwijde beveiligingsoplossingen. De voorbije 90 jaar is de aard van beveiliging namelijk sterk veranderd: beveiliging vereist vandaag een beheersing van digitale tools en een scherp bewustzijn van de nieuwe veiligheidsrisico’s die eigen zijn aan dit tijdperk. Het veiligheidsberoep is bijgevolg ook zeer gevarieerd geworden vandaag.

securitas_history_female_monitoring_center_operator_70s_600x404.jpg

Alarmcentrale in 1979

Bij Securitas Technology, een afdeling die in 2022 versterkt werd door de overname van Stanley Security, ontwikkelen ingenieurs nieuwe oplossingen die gebruikmaken van artificiële intelligentie (zoals voor beeldverwerking) of 5G. Securitas past deze technologieën voornamelijk toe bij proefprojecten voor de bescherming van kritieke infrastructuren.

Karolien Verbeiren, Country President Securitas België & Luxemburg: “Als marktleider is Securitas een belangrijke speler op het gebied van beveiliging in België. We zijn gewaardeerde partners voor Belgische en internationale overheden, bedrijven en organisaties die in ons land gevestigd zijn. Ik zeg vaak dat we aanwezig zijn in elke belangrijke levensfase van onze burgers en instellingen. We beschermen privéwoningen, werkplekken en de grote instellingen die onze democratie en economie draaiende houden.”

Securitas heeft wereldwijd 360.000 medewerkers en 6.500 in België, waar het marktleider is in private veiligheidssector. De meldkamer, het Securitas Operations Center (SOC), beheert 55.000 connecties, behandelt meer dan 3 miljoen alarmoproepen per jaar en voert jaarlijks 54.000 mobiele interventies uit. Het opleidingscentrum Securitas Academy is toonaangevend in de sector en leidt jaarlijks meer dan 11.000 mensen op.

securitas_history_employee_at_monitoring_center_portugal_80s_600x388.jpg

Medewerker van Securitas in een alarmcentrale in Portugal, jaren '80. Foto: Securitas

Karolien Verbeiren: “In ons gloednieuwe hoofdkantoor in The Wings (Diegem) integreren we de nieuwste technologische innovaties ontwikkeld door onze ingenieurs en technici, waardoor we al onze operaties in het land vanuit één plek kunnen beheren. We werken met de nieuwste technologieën, terwijl we nog steeds gedreven zijn door dezelfde waarden sinds ons ontstaan 90 jaar geleden.”

Ontdek de geschiedenis van Securitas Group via: www.securitas.com/journey